Gå til navigation Gå til hovedindhold

Du er her:

Hvornår kan forbrugere klage over fødevarer?

​Hvis du finder fødevarer eller fødevarevirksomheder, som du mener ikke overholder reglerne, kan du klage til Fødevarestyrelsen.

 Hvornår bør du reagere og klage

Hvis du finder dårlige fødevarer eller oplever uhygiejniske forhold i en fødevarevirksomhed, bør du reagere. Det kan f.eks. være, at du ser kakerlakker i restauranten, at temperaturen er alt for høj i supermarkedets køledisk, eller at der er møgbeskidt hos slagteren.

Du kan også kontakte Fødevarestyrelsen, hvis du ha​r mistanke om, at du er blevet syg af at spise en bestemt fødevare.

Klag over uhygiejniske forhold​ eller dårlige fødevarer her
Kontakt os hvis du er blevet syg efter at have spist en bestemt fødevare


 Fødevarestyrelsen ser på klagen

Når Fødevarestyrelsen får en henvendelse eller klage fra en forbruger, ser vi på sagen. Det gælder både, hvis der er tale om varer, der ikke overholder reglerne, og hvis der er tale om sygdom, der måske skyldes en bestemt fødevare.

Den tilsynsførende tager sagen med i sin kontrol af virksomheden​

Virksomheden har ansvaret for varen overfor forbrugeren. Hvis varen er fremstillet på en anden virksomhed, kan den også blive inddraget i sagen.

Fødevarestyrelsens undersøgelse af en forbrugerklage kan resultere i, at virksomheden skal gøre noget på en anden måde. Det kan fx være, at virksomheden skal forbedre kontrollen med modtagne varer eller lave en særlig kontrol med mærkning eller rengøring.


 Fejl ved fødevarer kan ligge i andre led

I nogle tilfælde viser det sig, at fejlen ligger i et tidligere led – fx hos den virksomhed, der har leveret varer til et supermarked. Det bliver så taget med i kontrollen af denne virksomhed, så der kan blive rettet op på fejlen.

Når Fødevarestyrelsen ikke går videre med sagen​

Det sker, at kontrollen ikke viser fejl hos virksomheden eller ved de varer, der er i virksomheden. Måske er der intet, der tyder på, at fødevaren var ulovlig - eller at det var en fødevare, der gjorde forbrugeren dårlig. I den situation går Fødevarestyrelsen ikke videre med sagen.


 Virksomheden får dit navn, hvis du vil have svar fra Fødevarestyrelsen

Hvis du gerne vil vide, hvad der sker med en sag, når du har klaget, skal du oplyse dit navn og adresse i kontaktformularen. Bemærk at du ikke både kan få svar fra Fødevarestyrelsen og samtidig være anonym overfor virksomheden, du klager over.


Når Fødevarestyrelsen går videre med en forbrugerklage, skal virksomheden have at vide, at der sker på grund af en forbrugerhenvendelse. Den tilsynsførende har pligt til at fortælle det til virksomheden - og virksomheden kan få oplyst navn og adresse på klageren.


 Hvis du er utilfreds med Fødevarestyrelsens svar

I nogle tilfælde er en forbruger ikke tilfreds med, hvad der kommer ud af at kontakte Fødevarestyrelsen. Forbrugeren har så mulighed for at få andre til at tage sagen op.
Som forbruger kan du ikke selv klage over resultatet af din henvendelse til Fødevarestyrelsen. Men det kan en forbrugerorganisation. Så hvis du fortsat mener, at virksomheden overtræder reglerne, kan du kontakte en forbrugerorganisation.

Du kan kontakte en af disse forbrugerorganisationer​​

 Fødevarestyrelsen behandler ikke erstatningssager​

Fødevarestyrelsen blander sig ikke i eventuelle erstatningssager mellem borgere og virksomheder. Fø​devarestyrelsen kan derfor ikke hjælpe dig med at få penge tilbage for dine varer, eller hvis du søger erstatning for sygdom, som du mener skyldes virksomhedens varer. Sådanne krav er en sag mellem dig og virksomhe​den.




Ændret 7. december 2022